Правила підготовки та проведення батьківських зборів
БАТЬКІВСЬКІ збори — це громадський орган, який своїми рішеннями визначає завдання, зміст, напрями роботи батьківського та учнівського колективів навчального закладу. Збори мають на меті залучати батьків до співпраці з педагогами та адміністрацією, до активної участі в житті навчального закладу, класу, виховувати педагогічну культуру батьківської громади.
Серед функцій зборів особливо важливими є такі: ознайомлення батьків зі змістом, методикою навчально-виховного процесу в закладі освіти та психолого-педагогічна освіта. На батьківських зборах підбиваються підсумки роботи з учнями. Батьки систематично ознайомлюються із завданнями, новим змістом і напрямами навчально виховного процесу, специфікою роботи навчального закладу, отримують інформацію про нормативно-правове підґрунтя нововведень в освіті, запровадження профільних дисциплін, факультативів, спецкурсів тощо.
Психолого-педагогічна освіта батьків полягає в інформуванні їх про особливості фізичного та психологічного розвитку, поведінки та здоров'я конкретної вікової категорії дітей, наданні методичних рекомендацій щодо запобігання можливим проблемам у навчанні, створенні умов успішної взаємодії між дорослими і дітьми.
ВИДИ БАТЬКІВСЬКИХ ЗБОРІВ
Батьківські збори поділяються на загальношкільні та класні. Вони можуть бути організаційними, тематичними, підсумковими або комбінованими.
Організаційні батьківські збори — це збори з традиційним порядком денним, на яких батькам повідомляється про організацію діяльності навчального закладу та навчально-виховного процесу в класі, про вимоги до зовнішнього вигляду та поведінки учнів, про режим роботи підрозділів навчального закладу, організацію харчування, план позакласної роботи на семестр тощо.
Тематичні батьківські збори — це збори, присвячені актуальній темі, в обговоренні якої зацікавлена більшість батьків класу. Тематичні збори мають просвітницький характер і спрямовані на розширення знань батьків у сфері виховання дітей.
Підсумкові батьківські збори — це збори, метою яких є підбиття підсумків та результатів розвитку дитячого колективу за певний період. Під час таких зборів батьки мають можливість оцінити досягнення всіх учнів класу загалом і власної дитини зокрема. Залежно від теми та мети підсумкові збори можна проводити у формі урочистих свят, походів, вогників тощо.
Проте на практиці найпоширенішим видом класних батьківських зборів є комбіновані батьківські збори. Це пов'язано передусім з регламентом їх проведення. Тому готуючись до класних батьківських зборів, треба пам'ятати, що основна їх частина має бути спрямована на формування педагогічної культури батьків, нагромадження ними знань та навичок з виконання батьківських функцій і виховання дітей.
РЕГЛАМЕНТ ПРОВЕДЕННЯ БАТЬКІВСЬКИХ ЗБОРІВ ТА ЇХ ТЕМАТИКА
Батьківські збори проводяться:
- загальношкільні — один раз на семестр;
- класні — 1-2 рази на семестр.
Проте в разі педагогічної необхідності кількість зборів може бути збільшена.
Оптимальний час на проведення батьківських зборів — 1-1,5 години.
Тематика батьківських зборів визначається загальними завданнями виховання, умовами навчально-виховної роботи в класі, рівнем загальної культури та педагогічного кругозору батьків. Тут має йтися не про бали, а про якість знань і ступінь інтелектуальних зусиль, що відповідають пізнавальній і моральній мотивації учнів у навчанні та поведінці. Змістом батьківських зборів є створення таких перспектив, яких батьки потребують як вихователі.
Перші батьківські збори, як правило, є організаційними (проводяться наприкінці серпня — на початку вересня), наступні збори є тематичними (протягом року), останні у навчальному році — підсумковими (зазвичай проводяться в травні).
ФОРМИ ПРОВЕДЕННЯ ЗБОРІВ
На батьківських зборах доцільно поряд з розглядом теоретичних питань вдаватися до практичних занять: розбір ситуацій, тренінги, практикуми, за допомогою яких батьки змогли б набути впевненості в собі, рішучості в досягненні мети виховання, побачити можливості не тільки для розвитку дітей, а й резерви самореалізації. Тому форма проведення зборів може бути різноманітною: лекція, бесіда, дискусія, диспут, педагогічні читання тощо.
Результативними і цікавими вважаються нестандартні збори: круглий стіл, тематична дискусія батьків із запрошеними спеціалістами, спільні збори батьків і дітей (вогники, КВК), зустрічі тільки батьків чи тільки матерів окремо.
Збори можна організувати у вигляді доповідей класних керівників, виступів учителів з окремих дисциплін, адміністрації, самих батьків. До участі у зборах запрошують учнів, представників дитячих громадських об'єднань та організацій, керівників гуртків і секцій. Доцільними також будуть демонстрація презентацій, творчих робіт, художня самодіяльність тощо.
Ефективність батьківських зборів значною мірою залежить від вибору класним керівником для обговорення актуальних для батьків педагогічних питань. Однак збори не повинні зводитись до монологу класного керівника. Це має бути обмін думками, ідеями, спільний пошук вирішення проблем.
ДОКУМЕНТАЛЬНЕ ОФОРМЛЕННЯ БАТЬКІВСЬКИХ ЗБОРІВ
Одним із внутрішніх (локальних) документів навчального закладу має бути Положення про батьківські збори, в якому б визначалися їх повноваження, регламент, порядок проведення тощо.
Усі засідання батьківських зборів мають протоколюватися. Результатом роботи батьківських зборів є рішення, яке ухвалюється більшістю голосів і приймається до виконання.
СКЛАДАННЯ ПЛАНУ БАТЬКІВСЬКИХ ЗБОРІВ
Хоч би якими були батьківські збори за змістом, вони потребують ретельної підготовки. Дуже важливо порадитися з батьками щодо того, які проблеми і питання їх цікавлять, провести анкетування. Класний керівник обов'язково складає план, визначає порядок денний, форму проведення зборів, осіб, відповідальних за підготовку. Далі робота ведеться відповідно до плану: класний керівник готує доповідь, домовляється з батьками, учителями з окремих дисциплін та учнями щодо тематики та регламенту їхніх виступів; організовує тематичну виставку, складає проект рішення батьківських зборів, запрошує гостей, забезпечує явку батьків.
За необхідності можна написати план-конспект зборів. Це додасть упевненості у власних силах, можливість чітко висловити думки, допоможе не забути повідомити під час розмови важливу інформацію, продумати акценти, відповіді на можливі запитання.
У процесі підготовки доповіді слід пам'ятати, що доповідачу треба створити атмосферу зацікавленого спілкування.
Готуючись до виступу, скористайтесь класичною схемою:
- чітко визначте тему;
- знайдіть необхідний матеріал (ілюстрації, документи);
- складіть план доповіді у логічній послідовності;
- доберіть порівняння, епітети, афоризми;
- прочитайте декілька разів доповідь уголос;
- запам'ятайте доповідь.
Має сенс готувати до кожних батьківських зборів діагностичний або статистичний матеріал, пов'язаний із вивченням окремих аспектів життя учнів класу, адже батькам цікаво отримати інформацію, актуальну саме для них.
Доцільно заздалегідь домовитися з фахівцями, які допоможуть зробити збори інформаційно насиченими: вчителями з окремих дисциплін, соціальним педагогом, практичним психологом, медичними працівниками.
Залучайте до проведення зборів батьків, даючи їм окремі завдання. Напередодні батьківських зборів необхідно обговорити з батьківським комітетом делікатні моменти зборів, налаштовуючи батьків на підтримку в спірних питаннях.
ЗАПРОШЕННЯ БАТЬКІВ
Варто відмовитися від стандартних записів про батьківські збори у щоденниках. Буде набагато краще, якщо класний керівник передасть кожному з батьків індивідуальне запрошення, де чітко визначить час, місце та порядок денний зборів. Такий підхід покаже серйозність зборів, їх офіційний характер, заінтересованість класного керівника у присутності саме тих батьків, яким адресовано запрошення. Таким чином класний керівник висловить свою повагу до батьків. Якщо хтось із батьків не зможе прийти на збори, то напише про це класному керівникові на зворотному боці запрошення і повідомить про дату та час можливого приходу до школи.
ВИМОГИ ДО КАБІНЕТУ
Кабінет, у якому відбуватимуться батьківські збори, теж потребує відповідної підготовки. Варто розташувати на видному місці графіки чи діаграми або іншу наочність, де відображено роботу класу та окремих учнів за період від попередніх батьківських зборів: рейтинг учнів, результати олімпіад, турнірів, конкурсів, змагань. Продумати місце для розташування експозиції виставки, її тематику. Також можна презентувати тематичні газети, розробки позакласних заходів, учнівські
проекти, творчі роботи, реферати. Головне — не забути про кожного учня. У вашому класі не може бути неуспішних дітей.
ІМІДЖ КЛАСНОГО КЕРІВНИКА
Успішність проведення зборів багато в чому залежить від того, чи зуміє класний керівник справити на батьків приємне враження своїм зовнішнім виглядом, поведінкою і манерами.
Зовнішній вигляд класного керівника має характеризувати його як упевненого в собі ділового партнера з гарним смаком. Стиль одягу коректно-діловий. Особливу увагу необхідно приділити взуттю та аксесуарам. Батьківські збори не місце, де демонструють прикраси.
АЛГОРИТМ ПРОВЕДЕННЯ БАТЬКІВСЬКИХ ЗБОРІВ
ПРИВІТАННЯ БАТЬКІВ
Вітаючи батьків, не забудьте висловити їм свою радість від їхньої присутності на зборах, зі щирою посмішкою подякувати їм за їхній прихід до школи. Ведіть розмову так, начебто в класі тільки однодумці.
Ще до початку зборів знайдіть хвилинку поговорити з окремими батьками, звернути їхню увагу на виставку дитячих робіт, стенди з літературою, спеціально випущену стінгазету.
ВСТУП
Ніколи не починайте з негативної інформації. Спочатку знайдіть добрі слова про клас у цілому і про кожного учня зокрема. Такий вступ допоможе вам встановити контакт з батьками, налаштувати їх на співробітництво. Звертаючись до батьків, називайте їх по імені та по батькові. Для новопризначених класних керівників можна порекомендувати посадити батьків на ті місця, на яких сидять їхні діти, а перед собою покласти план-дислокацію батьків на батьківських зборах з їхніми прізвищами, іменами та по батькові. Починайте збори вчасно. Визначте регламент, дотримуйтесь його.
ВИЗНАЧЕННЯ КОНКРЕТНОЇ МЕТИ
Визначити мету зборів — це не тільки вказати, про що ви збираєтеся говорити, а й сформулювати, що, власне, ви хотіли б дати для кращого розуміння поставлених завдань. Таке повідомлення свідчитиме про те, що ви прийшли з діловими намірами — вирішити конкретні проблеми класного колективу.
Такий початок зборів дасть вам можливість поступово перейти до складних питань: проблем успішності, дисципліни, міжособистісного спілкування, якості викладання окремих предметів тощо.
Розповідаючи про дітей, вживайте слова «наші», «наш», а не «ваші», «ваш». Такий підхід іще раз нагадає батькам про те, що проблеми спільні і вирішувати їх треба у співпраці.
ГОЛОВНА ЧАСТИНА
Доповідь класного керівника на зборах слід виголошувати вільно. Формулюйте свої думки лаконічно, проявляйте доброзичливість, тактовність, уникайте менторського тону.
Виступ класного керівника не повинен тривати більше 20 хвилин. У виступі, метою якого є вирішення якогось конкретного питання, основну увагу слід приділити логічності, чіткості, обгрунтованості головної думки. Використовуйте факти, переконуйте аргументами, правильно упорядкувавши і сформулювавши їх.
Від викладення фактів переходьте до висновків. Після вашого виступу виділіть час на запитання, обговорення вашої промови.
Треба уважно і спокійно вислухати всі виступи і зауваження батьків, тактовно відповісти на запитання й висловити конкретні пропозиції.
Не зводьте збори до повідомлення про успішність учнів та їхню поведінку, обов'язково включіть до свого виступу питання психолого-педагогічного лекторію для батьків.
Після основної промови надайте слово запрошеним спеціалістам, гостям.
Не втрачайте почуття міри. Не перевантажуйте збори теоретичними викладками. Пам'ятайте, що збори проводяться після робочого дня, тому увагу батьків на одному питанні вам вдасться зосередити не більш як на 10-12 хвилин.
Не затримуйте батьків більш ніж передбачено регламентом: оптимальний час проведення зборів 1-1,5 години.
Якщо є необхідність повідомити негативну інформацію про окремих учнів, не розповідайте це при всіх, попросіть їхніх батьків залишитися після зборів, «для того, щоб порадитись відносно...», «для вирішення питань особистого характеру...» тощо. Батьки оцінять вашу делікатність і будуть налаштовані на співпрацю з вами.
ПЕДАГОГІЧНИЙ КОЛЕКТИВ ТА БАТЬКІВСЬКІ ЗБОРИ КЛАСУ
Особливою вимогою до педагогічного колективу в цей день має стати обов'язкова присутність на робочих місцях усіх членів педагогічного колективу (заступників директора, вчителів-предметників, лікаря, психолога, соціального педагога), які зможуть відповісти на конкретні запитання батьків та за необхідності надати батькам кваліфіковану консультацію чи допомогу.
У деяких школах практикується відвідування батьківських зборів представниками адміністрації. Якщо у вашій школі немає такої практики, під час підготовки батьківських зборів порадьтеся з адміністрацією відносно питань, що, на ваш погляд, можуть викликати складності, та заручіться їхньою підтримкою на випадок таких ускладнень.
УХВАЛЕННЯ РІШЕННЯ ЗБОРІВ
Класні батьківські збори формують спільну точку зору на вирішення певної проблеми як батьків, так і вчителів, виробляють колективні рішення і єдині вимоги до навчання і виховання дітей.
Рішення батьківських зборів повинні бути оформлені протоколом. Протокол складається на кожних зборах секретарем, якого обрав батьківський колектив. Рішення батьківських зборів повинні бути скріплені підписами батьків.
Протокол має складатися й під час засідання батьківського комітету.
Класний керівник повинен чітко фіксувати явку присутніх, з'ясовувати причини відсутності окремих батьків.
Рішення, ухвалені на батьківських зборах, стосуються всіх членів батьківського колективу класу, зокрема й тих, хто з різних причин не з'явився на збори. Класний керівник має відпрацювати механізм передачі інформації батькам, які не змогли відвідати збори, ознайомити їх із порядком денним зборів та ухваленими рішеннями, зібрати підписи. Якщо класний керівник заздалегідь оповіщений про відсутність батьків, він повинен відразу визначити терміни індивідуальної зустрічі з ними, не чекаючи наступних зборів.
РЕФЛЕКСІЯ
Заключна частина зборів має на меті зосередження уваги батьків на узагальненні та рефлексії. Варто зробити її максимально приємною та позитивною: коротко підбийте підсумки всього сказаного на зборах, закличте до дії, дайте оптимістичний прогноз на майбутнє, подякуйте за співпрацю.
Для класного керівника дуже важливою є думка батьків про проведені збори. Рефлексія може проходити в різних формах: це висловлювання батьків, випуск «блискавки», оформлення колажу, інтерв'ю тощо. Наприкінці батьки оцінюють (усно чи письмово) значення зборів, їхню актуальність, корисність не тільки для всього класу, а й для себе особисто.
Рефлексія сприяє критичному підходу педагога до оцінки власної діяльності, дає привід для роздумів, адже ретельно підготовлені, змістовні, нестандартні за формою й актуальні за значенням батьківські збори можуть перевернути свідомість батьків, підвищити їхню відповідальність, пробудити в них величезний виховний потенціал.
АНАЛІЗ БАТЬКІВСЬКИХ ЗБОРІВ
Після проведення батьківських зборів необхідно визначити індивідуальний запит кожної сім'ї щодо виховання дитини в школі і, спираючись на нього, вибудовувати подальшу роботу з кожним конкретним учнем і класним колективом у цілому. Доречно також зробити аналіз проведених батьківських зборів. Схему аналізу подано у додатку 1.
Це допоможе уникнути помилок у роботі з батьками, вдосконалити техніку проведення батьківських зборів.
У період між зустрічами з батьками фіксуйте свої враження від індивідуальної роботи з сім'ями, відмічайте позитивну динаміку в навчанні, поведінці, спілкуванні з учнями та батьками. Проводьте моніторингові дослідження. Використовуйте ці матеріали на наступних зборах.
ФОРМУВАННЯ ТРАДИЦІЙ ПРОВЕДЕННЯ ЗБОРІВ
Значну увагу класному керівникові слід приділити формуванню традицій проведення батьківських зборів. Це викличе в батьків інтерес до проблем педагогіки та психології, сприятиме формуванню культури «бути батьками», відповідальності за виховання власних дітей і потреби брати участь у справах класного колективу.
Найбільш дієвими є традиції заохочення активних батьків класу в формі нагородження грамотами, дипломами, сувенірами, зробленими руками учнів.
Велике значення для всіх членів сім'ї мають листи подяки, які класний керівник надсилає учневі додому чи батькам на роботу. Великим стимулом для дитини може стати лист подяки, отриманий сім'єю у день її народження.
Доброю традицією батьківських зборів, яка може існувати протягом усього часу навчання дитини в школі, є ведення батьківських щоденників.
Батьківський щоденник — це зошит, у якому ведуться записи батьків. У ньому батьки діляться своїми враженнями, висновками, виказують побажання вчителям-предметникам, ставлять запитання та надають рекомендації учителям тощо. Добре, якщо батьківські щоденники зберігаються у класного керівника: їх видають батькам на початку зборів та збирають після їх закінчення.
Батьківський щоденник — творчість кожного окремого вчителя. Його наявність (ведення) допомагає класному керівнику бачити зміни батьківської позиції, розвиває батьківську інтуїцію та спостережливість. Перші сторінки щоденника можуть містити персональні дані про батьків. Тут важливо не збирати несуттєву та зайву інформацію (Закон України «Про захист персональних даних» № 2297-VI від 01.06.2010.) — достатньо мати необхідну та важливу інформацію, яку потім буде перенесено до класного журналу і використано в роботі. Щоденник може також містити інформацію про дитину: її здоров'я, захоплення, нахили, інтереси, а також додаткові відомості, які батьки вважають суттєвими і необхідними для повідомлення.
Усі наступні сторінки щоденника можна розділити за темами батьківських зборів, з відміткою дати проведення, основних питань, які будуть розглядатися, пам'ятки для батьків, що містять висновки за розглянутою темою, які подано у ненав'язливій формі, легкій для запам'ятовування та подальшого осмислення. У ході зборів батьки можуть занотовувати у щоденник питання, які виникли у них під час виступу класного керівника, висловлювати свій запит щодо подальших тем обговорення. У змісті сторінок, за необхідності, можуть міститися анкети, які не тільки додадуть інтересу до ходу проведення зборів, а й допоможуть класному керівникові мати зворотній зв'язок та дані для власних моніторингових досліджень.
На останніх сторінках щоденника можна розмістити орієнтовну тематику шкільних та класних батьківських зборів на рік, план роботи батьківського лекторію та відмітки про його відвідування, а також сторінки відзнак батьків за участь у громадському житті класу та школи (лист подяк батькам за досягнення дитини), пам'ятку класному керівникові, яку батьки «розроблюють» самостійно, або з дітьми у творчій формі.
Очікуваною частиною батьківських зборів можуть стати й певні заходи, наприклад, традиція з умовною назвою «Чарівна скринька». Сенс її полягає в написанні дітьми до кожних батьківських зборів листів. Цю традицію можна започаткувати в молодших класах. У своїх листах діти мають змогу розповісти те, про що їм часом важко сказати вголос. Таких ритуальних моментів, як свідчить педагогічний досвід, батьки чекають з нетерпінням, іноді класні традиції стають сімейними, надаючи членам родини нову можливість спілкування.
Важливо відзначити, що всю роботу педагогічної і батьківської громадськості необхідно вибудовувати на принципах взаємоповаги, довіри, відповідальності та рівноправного партнерства.
Батьки повинні вийти зі зборів цілком задоволеними, поінформованими, позитивно налаштованими, натхненними. Такий підхід до організації та проведення роботи з батьками допоможе сформувати повагу до професійної діяльності педагога, наголосити на важливості зустрічей вчителя з батьками, стимулюватиме їхній інтерес до справ школи і співпраці з педагогічним колективом.
СХЕМА АНАЛІЗУ ПРОВЕДЕННЯ БАТЬКІВСЬКИХ ЗБОРІВ
Відповівши на запитання опитувальника, класний керівник зможе проаналізувати хід батьківських зборів, оцінити, що вдалося, а що — ні, і використати результати у подальшій роботі
1. Яке враження справили на вас особисто проведені батьківські збори?
2. Які завдання вирішувались на зборах, чи досягнуто мети?
3. Чи було забезпечено взаємозв'язок між освітньою, виховною та розвивальною цілями?
4. Чи були ефективними обрані структура та форма проведення зборів? У чому їх пере¬ваги й недоліки?
5. Чи вдалося дотриматись плану проведення зборів? Якщо ні, то чому?
6. Чи вдалося впровадити в практику педагогіку співробітництва з батьками?
7. Як використовувався навчальний кабінет та матеріали, підібрані до батьківських збо¬рів? Яке враження це справило на батьків учнів?
8. За рахунок чого на зборах підтримувалась позитивна атмосфера?
9. Хто з батьків допомагав вам під час проведення зборів?
10. Які ситуації викликали у вас стан психологічного дискомфорту?
11. Чи раціонально було використано час на батьківських зборах? Чи не відволікалися ви на несуттєві запитання та провокації?
12. Які додаткові «ходи», використані вами під час зборів, були особливо успішними?
13. Чи виникла необхідність у запрошенні адміністрації з приводу непередбачуваних об¬ставин? З яких саме? Чи були тут ваші прорахунки?
14. В які терміни і як саме ви плануєте виконати власні завдання, визначені батьківськи¬ми зборами